Έχω κάνει αρκετές συναντήσεις με ανθρώπους που ήθελαν να φτιάξουν ένα eshop για την επιχείρηση που ήδη έχουν. Αφού μιλούσαμε αρκετή ώρα ήθελα πραγματικά να τους κάνω αυτή την ερώτηση. Πόσο σίγουρος είσαι ότι θέλεις eshop? Αλλά δεν την έκανα. Άφηνα τους ίδιους να αναρωτηθούν, αφού πρώτα τους εξηγούσα τι χρειάζεται ένα eshop για να λειτουργήσει.
Καταρχάς θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάτι. Αν έχεις λεφτά και δεν σε νοιάζει, τότε δεν σε αφορούν τα παρακάτω.
Αυτό είναι βασική αρχή σε κάθε επιχειρηματική κίνηση. Αν έχεις το κεφάλαιο τότε μπορείς να προχωρήσεις και στην επένδυση που επιθυμείς. Αλλά στην Ελλάδα της κρίσης τα πράγματα είναι διαφορετικά.
Αν θέλεις λοιπόν να φτιάξεις ένα ηλεκτρονικό κατάστημα τότε έχε υπόψην σου ότι θα χρειαστεί να δώσεις ότι έχει και δεν έχεις. Και δεν μιλάω μόνο για χρήματα.
Το ηλεκτρονικό κατάστημα θέλει χρόνο.
Εισαγωγή προϊόντων
Στο φυσικό σου κατάστημα έχεις να οργανώσεις τα προϊόντα σου στα ράφια, να ανανεώνεις τις τιμές τους και να φροντίζεις να είναι ελκυστικά προς τους πελάτες. Αυτό ακριβώς πρέπει να κάνεις και στο ηλεκτρονικό σου κατάστημα.
Το eshop, είναι και αυτό ένα κανονικό κατάστημα.
Σενάριο:
Έχεις 2000 προϊόντα τα οποία θα πρέπει να περάσεις στο ηλεκτρονικό σου κατάστημα. Κάθε προϊόν πρέπει να έχει μια μικρή περιγραφή – παρουσίαση, 2 φωτογραφίες και κάποια Custom fields. (π.χ. αν είναι κατάστημα ρούχων κάθε μπλούζα ας πούμε έχει χρώμα και μέγεθος)
Αν υποθέσουμε ότι έχεις τα παραπάνω έτοιμα και είσαι πολύ γρήγορος, κάθε προϊόν θα σου παίρνει 5 λεπτά για την εισαγωγή του. Αυτό μεταφράζεται σε 167 ώρες μόνο για την εισαγωγή προϊόντων στο ηλεκτρονικό κατάστημα.
Δυστυχώς όμως τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Είναι σχεδόν σίγουρο πως οι φωτογραφιές που έχεις για τα προϊόντα δεν θα πληρούν τις προϋποθέσεις για να ανέβουν σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα. Είτε θα είναι τεράστιο το μέγεθος τους οπότε θα καθυστερούν την σελίδα είτε θα είναι κακοτραβηγμένες και δεν θα προσελκύουν τον πελάτη. Οπότε ή θα χρειαστεί να τραβήξεις νέες φωτογραφίες ή θα πρέπει να τις επεξεργαστείς ώστε να βελτιωθούν.
Τα νέα μας δεδομένα λοιπόν είναι τα εξής. Κάθε προϊόν μαζί με την επεξεργασία των φωτογραφιών θα χρειαστεί τουλάχιστον 15 λεπτά για να γίνει σωστά η εισαγωγή του στο ηλεκτρονικό κατάστημα. Με γρήγορους υπολογισμούς αυτό μεταφράζεται σε 500 ώρες ή αλλιώς περίπου ένα μήνα.
Προσέλκυση πελατών – ανταγωνισμός
Εδώ τα πράγματα δυσκολέυουν σε σχέση με ένα φυσικό κατάστημα. Στο φυσικό κατάστημα αν έχεις πιάσει ένα καλό πόστο, όταν βγεί κάποιος μια βόλτα για να ψωνίσει θα δει την βιτρίνα σου και αν του αρέσει κάτι θα το αγοράσει. Αν το πόστο σου δεν είναι πολύ καλό τότε θα πρέπει να κάνεις διαφήμιση ή να κλείσεις το μαγαζί.
Το eshop, έχει το χειρότερο πόστο.
Υπάρχει η λανθασμένη αντίληψη, κυρίως από ανθρώπους που δεν έχουν πολύ επαφή με το διαδίκτυο, πως είναι πολύ εύκολο να βρεί κάποιος μια σελίδα. Εδώ θα πρέπει να τονίσω πως είναι πάρα πολύ δύσκολο να βρει κάποιος ένα eshop στο διαδίκτυο γιατί ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος. Εκτός από το SEO που είναι απαραίτητο να κάνει κάποιος, θα πρέπει να κυρίως να τρέχει στοχευμένες διαφημιστικές καμπάνιες. Μόνο έτσι θα μπορέσει να χτίσει ένα πελατολόγιο το οποίο θα μπορεί να αξιοποιήσει για να πουλήσει τα προϊόντα του.
Το καλό είναι ότι υπάρχει τεράστιο πεδίο δράσης στην προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών μέσω των κοινωνικών δικτύων.
Επειδή το πιο πιθανό είναι πως ο ιδιοκτήτης του eshop δεν θα γνωρίζει από digital marketing θα πρέπει να αναλάβει κάποιος εξωτερικός συνεργάτης ή εταιρία να τρέξει αυτές τις καμπάνιες, για να γίνουν σωστά.
Αν το eshop κοστίσει 1000€ το marketing θα πρέπει να κοστίσει 5000€.
Θέλει φροντίδα
Ένα ηλεκτρονικό κατάστημα θέλει πολύ φροντίδα για να γίνει σωστά και ακόμη περισσότερη για να πετύχει.
Η διαχείριση των παραγγελιών και οι αποστολές των προϊόντων σου θα πρέπει να είναι άμεσες για να μπορέσει το eshop σου να σταθεί με αξιώσεις απέναντι στον ανταγωνισμό.
Επίσης θα πρέπει να φας ατελείωτες ώρες κοιτώντας απλά την οθόνη του eshop σου σκεπτόμενος την επόμενη κίνηση σου. Η ανανέωση του θα πρέπει να είναι συνεχής. Οι διαφημιστικές καμπάνιες, τα banner, οι προσφορές, οι φωτογραφίες. Όλα θα πρέπει να αλλάζουν συνεχώς μέχρι να βρεθεί η φόρμουλα της επιτυχίας.
Συμπέρασμα: Είσαι έτοιμος να δώσεις το μεγαλύτερο μέρος της καθημερινότητας σου για να τρέξεις το ηλεκτρονικό σου κατάστημα? Αν ναι, τότε ξεκίνα το. Αν πιστεύεις ότι το eshop θα λειτουργεί από μόνο του τότε μην μπεις καν στον κόπο να ασχοληθείς.